Wynajęty samochód pod względem ryzyka wypadkowego nie różni się niczym od własnego lub wziętego w leasing. Jednak jeśli nie przeczytasz dokładnie umowy wynajmu, a zdarzy się drobny bądź większy wypadek, wtedy nasuwają się pytania: co robić? Kto za to zapłaci? Kiedy zgłosić szkodę firmie wynajmującej? Uniknij takich sytuacji w przyszłości – przeczytaj ten tekst i dowiedz, co robić, jeśli już zdarzy się najgorsze.
Wynajęty samochód – wypadek i co dalej?
Gdy prowadzisz wynajęty samochód, stłuczka jest nieprzyjemnym incydentem, który nie musi nieść ze sobą żadnych konsekwencji finansowych dla Ciebie. Jednak aby tak się stało, wynajęty samochód musi być ubezpieczony. A czy jest – to już zależy od konkretnej firmy. W każdej umowie najmu musi znajdować się zapis określający zakres odpowiedzialności użytkownika w takiej sytuacji.
Na przykład u nas wszystkie przeznaczone na wynajem samochody marki Dacia, Fiat i inne wynajmujesz z pełnym pakietem ubezpieczeń. Wchodzi w to ubezpieczenie OC – na tej podstawie ubezpieczyciel pokrywa wszelkie szkody wyrządzone innym pojazdom przez wynajęty samochód. Uszkodzenie każdego rodzaju będzie zatem opłacone, a co z wynajętym pojazdem? To także zasługa OC, które sprawia, że ubezpieczony może liczyć na pokrycie szkód. Dodatkowo mamy także ubezpieczenie AC – pomoże ona w sytuacji, gdy prowadząc wynajęty samochód, wypadek spowodowała osoba wynajmująca.
Ubezpieczyciela oraz firmę wynajmującą należy poinformować o powstałym incydencie niezwłocznie – najlepiej zaraz po telefonie na policję. Zarówno pracownicy ubezpieczyciela, jak i wypożyczalni wyjaśnią dalszy tok postępowania i pokierują przez wszystkie procedury. Z nimi także można ustalić dostarczenia samochodu zastępczego oraz przysłanie pomocy drogowej.
Pomoc w sytuacji krytycznej
Gdy spotka wynajęty samochód stłuczka lub wypadek uniemożliwiający jego dalsze działanie, wówczas sytuacja staje się skomplikowana. Wyobraźmy sobie przykładowo, że wynajęta Toyota uderzyła w sarnę przebiegającą przez drogę. Przód samochodu jest zgnieciony, a samochód tkwi na rzadko uczęszczanej drodze biegnącej przez lasy. W naszym przypadku nie jest to problem – oferujemy w cenie najmu pakiet Assistance, czyli pomoc na drodze po wystąpieniu właśnie takiej sytuacji.
Ponadto gwarantowany jest samochód zastępczy, dzięki któremu możesz kontynuować swoją podróż – dotyczy to zarówno skorzystania z oferty Hellocar przez firmę, jak i osobę prywatną. Umowa została skonstruowana w ten sposób, aby maksymalnie uchronić Klientów przed skutkami nieprzyjemnych kolizji.
Jeśli dana firma nie ma tak bogatej oferty jak nasza, wówczas warto pomyśleć o wykupieniu dodatkowego ubezpieczenia. Może być ono oferowane przez wynajmującego – często firmy zajmujące się tym procederem współpracują z ubezpieczycielami w celu stworzenia oferty dopasowanej do specyfiki wynajmu samochodu – lub też zostawione do samodzielnego załatwienia przez osobę najmującą. Wszystko zależy od konkretnej firmy. Dotyczy to również pomocy drogowej w przypadku wspomnianej kolizji. Koszt takiego dodatkowego ubezpieczenia będzie różnić się w zależności od zakresu pomocy.
Co po uszkodzeniu?
W takiej sytuacji wszystko zależy od wspomnianego ubezpieczenia. Jeśli jednak mówimy o samochodzie zastępczym, tutaj okres jego użytkowania będzie różnić się w zależności od przepisów związanych z tym aspektem w umowie oraz stanu samochodu po wypadku. W sytuacji, gdy pojazd wymaga wielomiesięcznego remontu i bardziej solidnych napraw, samochód zastępczy może nawet stać się podstawowym do końca ustalonego okresu wynajmu. Jest to taki sam model, jak wynajęty, więc nie poczujesz żadnej różnicy.
Jeśli nie chcesz popadać w stres po stłuczce, zobacz ofertę Hellocar oraz zapoznaj z oferowanymi przez firmę usługami w przypadku tej sytuacji. Jest to zalecane rozwiązanie dla każdej osoby, która chce cieszyć się pełnym komfortem jazdy niezależnie od sytuacji.