Elektryczny SUV to doskonałe rozwiązanie dla osób chcących ograniczyć koszty eksploatacji związanej z motoryzacją. Jednak jak zawsze, gdy chce się wybrać samochód dla siebie, człowiek staje przed dylematem: na który się zdecydować? Znalezienie odpowiedzi na to pytanie nie jest łatwym zadaniem.
W chwili obecnej na rynku znajduje się kilka modeli tego typu, z których każdy ma inne zalety sprawiające, że to właśnie on może być najlepszym wyborem. Postaramy się pomóc kierowcom, a obiektem naszej analizy będą dwa pojazdy: Ford Mach-E i Audi Q4 E-tron. Dla kogo nadaje się pierwszy, a komu lepiej przypadnie do gustu drugi?
Ford czy Audi – co lepsze?
Jakie auto elektryczne wybrać z tych dwóch? Zacznijmy najpierw od przyjrzenia się ich podstawowym parametrom:
-
Ford Mach-E (a właściwie Ford Mustang Mach-E) swoim designem nawiązuje do klasycznych SUV-ów, ale ma dodatki właściwe współczesnym elektrykom. Ma tylny napęd, akumulator 75 kWh, silnik o mocy 269 KM.
-
Audi Q4 E-tron to kompaktowy, ale masywny model z tylnym napędem, akumulatorem 77 kWh, a moc silnika wynosi 204 KM.
Co łączy oba, to silnik umieszczony z tyłu oraz automatyczne skrzynie biegów. Dzielą je pozostałe możliwości. Audi Q4 E-tron rozwija szybkość do 160 km/h, podczas gdy Ford Mach-E do 180 km/h. Audi ma jednak lepszą ładowność – 590 kg, o 70 kg większą niż Ford – oraz zasięg na jednym ładowaniu. Jest to 521 km przy 510 km Mustanga.
Ford Mach-E i Audi Q4 E-tron – co wybrać? Sprawdzamy różne aspekty
Kwestia wyboru właściwego samochodu zależy w dużej mierze od przeznaczenia pojazdu i tego, dla ilu osób jest przeznaczony? Dlatego porównanie Ford Mach-E i Audi Q4 E-tron zaczyna się od porównania konstrukcji samego wnętrza każdego z tych pojazdów.
W przypadku Audi kabina jest szeroka, a także wysoka, co spodoba się osobom wyższym. Jednak tył jest zdecydowanie mniej komfortowy z powodu nisko zamocowanego siedziska. W Fordzie mamy znacznie więcej miejsca i jest ono wygodniej rozplanowane, niż u konkurenta. Jeśli zatem szukasz samochodu „rodzinnego” i nie wiesz, jakie auto elektryczne będzie lepsze, odpowiedzią jest Ford.
Ale coś za coś - Mach-E w związku z tylną przestrzenią ma mniejszą pojemność bagażnika. Wynosi ona 483 l, choć warto podkreślić, że nie jest to jeden bagażnik, a dwa – przedni i tylny. W przednim pojemność to 81 l, a co warto zauważyć – są tam przegrody, które można wyjąć w każdej chwili. Taki mniejszy bagażnik Doskonale nadaje się do przewożenia niewielkich ładunków. W Audi Q4 E-tron mamy z kolei 520 l z tyłu z praktycznym, trójdzielnym oparciem. Jeśli zatem pojemność bagażnika ma dla Ciebie istotne znaczenie, porównanie Ford Mach-E i Audi Q4 E-tron wygrywa Ford.
Na tym nie koniec. Kolejny aspekt to design kokpitu. Tu w Audi mamy tworzywo sztuczne oraz gęstą zabudowę, co nie każdemu się spodoba. Tak samo, jak fakt, że deska rozdzielcza kończy się głęboko pod szybą, co daje wrażenie rozciągłości przodu pojazdu. W Ford Mach-E to z kolei wyższe siedzenie z „minimalistycznym kokpitem”, jednak nie można narzekać na brak czegokolwiek. Mamy tu świetnie rozplanowaną, schludną przestrzeń, która jest bardzo wygodna w praktyce. Dlatego pod względem komfortu kierowcy to właśnie ten model będzie górą.
Ford Mach-E i Audi Q4 E-tron – porównanie napędów
Porównanie Ford czy Audi nie byłoby pełne bez przyjrzenia się możliwościom silników. Zaczynamy alfabetycznie, czyli od Audi, które od 0 do 100 km rozpędza się w 8,5 sekundy. Jego zaletą jest wysoki moment obrotowy (310 Nm), a zużycie prądu to od 16-30 kWh na 100 km. Różnice biorą się ze stylu jazdy. Najmniejsze zużycie, czyli 16 kWh, obserwujemy przy wolnej jeździe po mieście, a 30 - podczas pędzenia całą mocą po autostradzie.
Propozycja Forda osiąga setkę w siedem sekund, a maksymalny moment obrotowy jest znacznie wyższy niż w przypadku Audi – wynosi aż 430 Nm. Mimo tego zużycie energii elektrycznej to takie same wartości, czyli od 16 do 30 kWh na 100 km. Pod tym względem możemy ogłosić zatem remis – wszak rozpędzanie się od zera to stu kilometrów nie jest czynnością, którą wykonuje się każdego dnia.
Ford Mach-E i Audi Q4 E-tron – dla kogo te modele?
Każdy z proponowanych samochodów elektrycznych ma swoje zalety. Audi to raczej samochód dla pary lub singla, podczas gdy Ford jest bardziej nastawiony na większą liczbę pasażerów. Obydwa są tak samo wygodne w prowadzeniu i równie ekonomiczne.
O ich zaletach warto przekonać się w praktyce, czyli prowadząc je przez jakiś czas. A skąd wziąć samochody? Dzięki możliwości wynajmu tych modeli w Hellocar nie będzie to problem, ani też większy wydatek. Choć w Polsce przyznawane są dotacje na samochody elektryczne, skup takiego pojazdu to bardzo duży wydatek, dlatego nie warto robić go w ciemno i przekonać się, czy wybrany model wart jest zakupu.
Zobacz już dzisiaj warunki wynajmu samochodów elektrycznych w Hellocar!