Zapowiadany pod koniec 2021 roku Polski Ład stał się faktem. Niestety, zamiast ułatwić życie przedsiębiorcom i osobom prywatnym, doprowadził do wielkiego zamieszania – wiele osób nie wie, czy nowe przepisy pogarszają, czy też raczej ułatwiają leasing, wynajem i zakup samochodów. Padają również pytania o to, czy zmienią się dopłaty do samochodów elektrycznych? Przyglądamy się tym palącym kwestiom i spróbujemy udzielić na nie wyczerpujących odpowiedzi.
Jak zmieni się leasing samochodowców elektrycznych po wprowadzeniu Polskiego Ładu?
Zasadniczo Polski Ład nie miał jakiś rewolucyjnych zmian dla takich kwestii, jak leasing samochodów elektrycznych czy dopłaty do samochodów elektrycznych. Jednak brak rewolucyjnych zmian nie oznacza, że nie ma innych – i są one, niestety, na gorsze. Rok 2022 to nowe przepisy dotyczące m.in. rozliczania się za samochód służbowy, jego wykupu oraz warunków leasingu. O planach pisaliśmy w grudniu 2021 roku w artykule Polski Ład a samochód w leasingu – najważniejsze informacje.
Jako że przepisy weszły w życie i nic nie jest już w fazie domysłów, można podać konkretne informacje, zgodne z aktualnym stanem faktycznym. Zacznijmy najpierw od przeniesienia samochodu z majątku firmowego do prywatnego. Niestety, nie można zrobić tego już po sześciu miesiącach – okres ten wzrasta kolosalnie, ponieważ aż do sześciu lat. Ponadto nowe przepisy likwidują możliwość wykupu prywatnego dla samochodu wziętego w leasing na firmę. W związku z tym wiele firm może zrezygnować z takiej formy posiadania samochodu, a co za tym idzie – ceny modeli poleasingowych znacząco wzrosną.
Jeśli chodzi o sam wykup – tu również jest gorzej. I to znacznie. Do końca 201 roku było tak, że w momencie wykupu – czyli zapłacenia ostatniej raty leasingowej – podatek był odliczany od jej wysokości. Ta zaś wynosiła od 1 do 45% wartości pojazdu. Przy tych mniejszych procentach była to niewielka kwota do odprowadzenia. Jednak rok 2022 zmienił reguły – VAT liczony jest nie od wysokości raty, a... realnej wartości rynkowej auta. Czyli – mówimy o kwocie nawet kilkanaście razy większej.
Sam leasing samochodów elektrycznych może również stracić na atrakcyjności. Dlaczego? Otóż Polski Ład preferuje firmy działające na ryczałcie. Nie są wliczane do niego koszty przychodów, a do takich wliczane były raty leasingowe. Dlatego firmy chcące mieć w swojej flocie samochód elektryczny, a przechodzące dla zmniejszenia opodatkowania na rozliczanie ryczałtowe, będą wolały wynajmować pojazd długoterminowo. W okresie wynajmu da im to większe korzyści finansowo-podatkowe.
Polski Ład a dopłaty do elektryków
Jedną z zachęt do korzystania z przyjaznych środowisku pojazdów są dopłaty do samochodów elektrycznych. Jednym z najbardziej ciekawych i znanych jest program rządowy „Mój Elektryk”, o którym pisaliśmy w osobnym artykule. Tu akurat dobra wieść – Polski Ład niczego nie zmienia, dlatego „Elektryk” jest nadal dobrym pomysłem, jeśli chcesz nabyć własny samochód elektryczny.
Warto przypomnieć, że dotyczy on wyłącznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e. Ze względu na obowiązujące przepisy – których Polski Ład nie zmienia – nie ma możliwości dofinansowania pojazdów hybrydowych. W przypadku leasingu program ten finansuje opłatę wstępną i opłatę transferową. O ile najem spełnia warunki leasingu operacyjnego, można uzyskać dofinansowanie również na niego.
Czy samochód elektryczny w Polskim Ładzie się opłaca?
Jeśli marzy Ci się własny samochód elektryczny taki, jak Tesla 3, AUDI Q4 e-tron czy inny pojazd, możesz śmiało o nim myśleć. Wszak żadne przepisy nie mają wpływu na korzyści płynące z tych proekologicznych rozwiązań i nadal pojazdy te są bardzo praktycznym, finansowo opłacalnym rozwiązaniem dla każdego – zarówno firmy, jak i osoby prywatnej.
Ich szeroki wybór oferuje Hellocar. A ponieważ oferujemy zarówno wynajem długoterminowy, jak i leasing dla przedsiębiorstw oraz osób prywatnych, warto zapoznać się z jej propozycjami. Zobacz już dzisiaj, jaki samochód elektryczny możesz poznać w praktyce.